relatiegeschenken

Hoe kies je de beste relatiegeschenken voor jouw klanten?

Een relatiegeschenk wordt gezien als een blijk van waardering richting jouw belangrijkste klanten of relaties. Het is dan ook belangrijk om hier tijd en moeite in te steken, zodat jouw klanten het idee hebben dat je ze ook daadwerkelijk waardeert en moeite voor ze doet. Maar hoe kies je de beste relatiegeschenken voor jouw klanten? Hieronder enkele tips.

Persoonlijke touch

Het aanbrengen van een persoonlijke touch binnen een relatiegeschenk geeft een klant het idee dat je er extra aandacht aan hebt besteed om diegene een leuke relatiegeschenk te kunnen geven. Als je het cadeau personaliseert of er een persoonlijke touch aan geeft in de vorm van een handgeschreven of gepersonaliseerd verhaaltje zal dit zeker gewaardeerd worden. Online kun je eenvoudig persoonlijke relatiegeschenken kopen of laten ontwerpen. 

Budget

Uiteraard is het belangrijk om vooraf het budget te bepalen om te kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn om een relatiegeschenk te laten ontwerpen. De kosten voor een relatiegeschenk zijn normaal aftrekbaar mits ze onder representatiekosten vallen. Tot 227 euro is dit bedrag aftrekbaar per jaar. Op alle kosten boven dat bedrag kun je geen BTW meer terugvragen. 

Doel

Wat is het eerste doel wat je wilt bereiken met een relatiegeschenk? Is het een klein geschenkje wat elke klant ontvangt op een beurs of is het een relatiegeschenk om te laten weten hoe fijn je de relatie vindt en deze graag wilt voortzetten? Uiteraard zul je dan kiezen voor een ander bedrag en een ander soort relatiegeschenk. 

Branding

Kies er in ieder geval voor om elke mogelijkheid aan te grijpen om branding te plaatsen op relatiegeschenken, maar overdrijf dit niet teveel. Een bescheiden verwijzing naar je bedrijfsnaam moet je nooit laten, maar op een persoonlijk relatiegeschenk is het beter om dit zoveel mogelijk te beperken.

Kwaliteit

Zorg altijd voor kwaliteit bij het weggeven van relatiegeschenken. Zeker als het een geschenk voor goede klanten of relaties betreft. In dit geval kun je beter kiezen voor een kwalitatief goed cadeau wat iets duurder is, dan een goedkoop cadeau, wat niet past bij de uitstraling van je bedrijf en de waardering die je uit wilt stralen richting je relaties.

Over de auteur


Niels

Niels

Houdt zich bezig met allerlei zaken omtrent promotieartikelen, textiel & relatiegeschenken. Al meer dan 10 jaar bezig met optimalisatie.